Dealeronderhoud gaat niet altijd goed!
Dealeronderhoud gaat niet altijd goed
Het kan een gebruikt schatje, jouw praaltje, het pronkstuk, een penisverlenger en dus jouw trotse eigendom zijn.
Je maakt je motorfiets schoon en het onderhoud laat je aan de gecertificeerde monteur over. Je belt voor een afspraak en gaat langs op een vrijgenome dag van het werk.
De monteur krijgt jouw motorfiets, als opdracht. Je motorfiets laadt hij op de brug. Hij pakt zijn tools. Het demonteren (loshalen van boutjes en andere bevestigingen) begint… Helemaal goed denk je…! Die heeft er veel meer verstand van dan jij.
Dealeronderhoud…dit kost je geld, wacht-tijd en twee heen en weer trips. Laat ik schatten dat een normale beurt ongeveer 180-250 euro kost. In deze prijs zit meestal: nieuwe olieën, olie filter, luchtfilter, koppeling stellen, ketting afstellen, klein materiaal en arbeidsloon. Een kleine prijs, want je stapt op en rijdt weg met een onderhouden motorfiets onder je anushka waarvan je denkt dat alles goed is. HAPPY!
Je rijdt drie dagen later op je motorfiets en hoort/voelt wat trillen of ratelen ergens in de motor. Het is een raar geluid en dat hoort niet. Je hebt het nog nooooit gehoord en dat is reden dat je de dealer weer gaat bezoeken.
Je vraagt bij de dealer naar een monteur die naar jouw geluid van de motorfiets kan luisteren, want zij hebben er ook aan gezeten!
Je bent onzeker en hoopt dat ze weten wat het is. Je wilt niet stranden langs de weg. Helaas zegt de monteur er geen voor tijd te hebben en dat je een andere keer terug kunt komen. Het is druk en begin April. Iedereen brengt zijn motor weg voor kundig onderhoud. Maar het kan, als je terug gaat weer druk zijn. Je bent gefrustreerd en vindt de service wel erg kut. Je moet werken en je hebt geen tijd. Bovendien heb je weinig vertrouwen in de motorfiets vanwege de zorgzame ratelende geluiden..! En terecht…Het is je trotse eigendom.
Zo gezegd, zo gedaan. Je gaat terug naar de dealer en gelukkig heeft monteur nu wel tijd om te luisteren en te kijken naar jouw trotse machine. De monteur gaat er zelfs een stukje op rijden! Je bent blij en opgelucht…en wacht geduldig op zijn diagnose met een kopje zakelijke koffie.
De monteur komt terug, parkeert de motor en sloft op je af. Je krijgt van de monteur te horen dat de motorfiets prima rijdt en er inderdaad een ratelende geluid aanwezig is. De monteur kan alleen niet zeggen waar van en waarom. Kortom: je moet het er maar mee doen. Er wordt wel voorgesteld om je motorfiets achter te laten, zodat de monteur echt goed kan kijken en onderzoeken. Dit is en kan echter kostbaar uitvallen, zegt de monteur. Je besluit dit niet te doen en stapt op je burllende motor om weer naar huis te gaan. Eenmaal op de motor baal je als een stekker. Je wordt gek van het ratelende geluid en het is absoluut niet fijn rijden!
Eenmaal thuis dacht je na aan wie je het kon vragen. Je had je vriendenkring, motormaten en andere klussers benaderd. Ze wisten geen tips of ideeën waaraan het kon liggen. Je had een vage facebook vriend die toevallig onderdeel is van het Moto Meuk team. Je vroeg MotoMeuk of wij wisten wat het kon zijn, want de dealer liet je staan. Bovendien wilde de je laten betalen voor nader onderzoek. Je wist ook dat de MotoMeuker graag sleutelde en dit regelmatig deed als hobby. We hadden dan ook even kort overleg met elkaar. De Meukoloog stelde voor om de motorfiets in zijn geheel te controleren op loszittende bouten, schroeven, moeren en ander plaat/plasticwerk. Meestal vertaalt een loszittende bout een geratel en trillende ervaring op de motor. Daar zou ik het eerst zoeken, zei de Meukoloog. Hij voegde toe: Keep it Simple Stupid(KISS).
Op je vrije avond besluit je de tip van MotoMeuk te proberen. Na grondig onderzoek op alle zichtbare bouten en dergelijke stuit je op een aantal bouten die dus los zaten! Zou het de oorzaak zijn van de trillende geluid? Je hebt de bouten aangedraaid en alles waar je bij kunt, zit nu vast. Je besluit de volgende morgen te testen……
Het was 09.00 uur op een zaterdag ochtend. Het onderbuik gevoel was er nog en je was zeer benieuwd of het geratel er nog was. De hond en jij verzamelen moed en besluit je leren poepbroek aan te trekken om een rondje te rijden.
De sleutel draait om, de computer maakt contact en je hoort de brandstofpomp primen. De start-button wordt ingedrukt ende motorfiets brult het uit van waardering. De rijder doet de vizier open en luistert zeer nauw naar de motorfiets. Was het nu als ik aan het rijden was of stationair stond? Ik besluit de eerste versnelling aan te tikken met een enorme zucht van godverdomme: hier gaan we. Je rijdt stapvoets en je hoort helemaal NIKS. Je denkt aan de eind van de straat om toch iets verder te gaan dan de straat alleen. Dan kan je namelijk wat harder en gaat het de motorfiets nog meer werken!
Je slaat af op de N-weg en het gas gaat geleidelijk open. Je luistert, voelt en huivert naar die vervelende storende geluid en vibratie. Verrek het is weg!
Je kon het niet inhouden, zo blij was je! Met je goedaardige zucht besluit je er vandaag een lange motor dag van te maken. Tijd om te genieten…!
Maar…zo een dure onderhoud…hoe doe je dit zelf? Lees hier binnenkort meer over!
Dank voor je verhaal beste mevrouw. De oplossing lag voor de hand :)!