Image Alt

Motomeuk

Rijden in het buitenland

Rijden in het buitenland

Rijden in het buitenland – Luxemburg! 

Rijden in de bergen, hellingen en flinke kronkelwegen? Het kan een uitdaging zijn voor de Nederlandse motorrijder! We zijn het gewoon niet gewend! Het was voor mij een uitdaging. Real men Like curves? Ik denk de vrouw het ook kan waarderen! Kom gaan we naar Luxemburg!

Eerste indruk

De eerste keer dat ik in Luxemburg was, ging er een wereld voor mij open. Onwijs fijn asfalt, geweldige ‘bergen’ en veel mooie kronkelwegen. Ik was op sleeptouw met de Meukoloog en we gingen een weekend weg met ons tijdelijk thuisbasis: Camping High Chapparel. Vanuit de camping zijn we lekker gaan rijden, maar zo lekker…de eerste keer…was het voor mij niet.

Harley Davidson Ultra Glide Classic en bochten?

Ik had nog niet zo lang mijn Harley Davidson Ultra Glide Classic. De motorfiets is zwaar en groot. Vanmorgen nog gekeken, maar het is nog steeds zo zwaar en groot. Bovendien wil ik schrijven dat ik last heb van hoogtevrees. Ik kon er mee rijden in Nederland, maar wist ik alles? Nee! Luxemburg leerde mij erg veel bij in een korte tijd.

De rit naar de camping was fantastisch. Mooie uitzichten en vooral veel snelweg. Eenmaal nabij de camping kwamen er lange bochten, bergen, omhoog en omlaag. Ik dacht: wat gaaf en dit kan ik wel! Maar eenmaal de eerste keer op pad…kreeg ik snel last van klotsende okseltjes. En waarom? We reden op stukken zowel omhoog, als omlaag. Waarbij de bochten zeer u-vormig waren. Of je rijdt vlak langs de berg met alle uitstekende stenen e.d…hartstikke gaaf. Totaal onbekend! Maar..tijdens een afdaling moest ik vaak een bocht nemen die ik niet gewend was. Daar letterlijk naast was een vangrail vast gestolen.

Mijn beleving

We rijden naar beneden, ik ga niet te hard voor me zelf. Ik kijk naar rechts en ik moest even slikken: een flinke afgrond. Ik kijk weer voor mij en ik zie een u vormige bocht naderen. Gaaf dacht ik…Ik keek weer naar rechts en ik begon mij toch te zweten..!! Ik zag echter wel of er verkeer omhoog kwam. En dat biedt mogelijkheden. Eenmaal voor de bocht ree ik naar de weghelft van de tegenliggers en met de motor in zijn 2e versnelling…nam ik de bocht. Ik stuurde de motor in en alles ging van zelf. Pfoei…dat ging goed. Alleen dit gaat nog wel even door.

Bochten bochten en nog meer bochten

30 meter verder nog een bocht, maar dan de andere kant op. Ik kon deze bocht niet nemen zoals die er voor. Ik sorteerde helemaal rechts voor en met weer de afgrond naast mij met een diepe dal…kreeg ik nog nattere oksels. Focus! Ik wil…daarheen! Kut een Auto, maar ik wil niet te dicht bij de kant rijden. Ik ging maar naar het midden van mijn rijstrook. BRR! De bocht genomen en ik kon maar niet zien wat er aan kwam want het was een blinde bocht. Toch maar wat meer naar de kant van de afdaling…En ja hoor..daar kwam een bus! Schampte natuurlijk mijn weghelft, maar dit is te verwachten.

Conclusie

Kortom spannend en grensverleggend! Na een uur zo te hebben gereden, begon ik mij meer op mijn gemak te voelen. De route bleef ongemakkelijk in verband met de afgronden…maar het ging steeds beter en beter. Het vertrouwen nam toe en ik kon steeds meer genieten van het motorrijden!

Ik had mij voor de korte vakantie al ingelezen hoe en waarom je dingen doet met dit soort wegen. Vroeg rond aan ervaren mensen wat ik kon verwachten. Ik snap graag waarom je bepaalde handelingen doet.

Tips voor rijden in Luxemburg en bergen!

  • Zorg dat je altijd je rij-lijn kan aanpassen, zelfs als je in de bocht zit. Anders ben je gewoon een ongeleid projectiel. Je denkt dat de motor niet meer of verder kan sturen, maar dit is vaak wel zo. Kan je nog niet je rijlijn aanpassen? Bespaar je zelf en ga dit eerst oefenen, voordat je in de bergen (etc) gaat rijden. Gebruik bijvoorbeeld counter-steering om weer recht op te komen waardoor je weer kan in sturen.
  • Weet dat als je in een bocht zit. Je eigenlijk niet de voorrem mag gebruiken. Probeer eens met een zeer flauwe bocht heeeeeeeeeeeel lichtjes je voorrem te toucheren. Als je dit doet dan gaat de motor direct rechtop! Nooit, maar dan ook NOOIT de rem gebruiken zoals je altijd doet, want dan ga je onder uit! Toucheren is niet meteen inknijpen.
  • Je kan de achterrem lichtjes gebruiken om meer grip te realiseren op de achterband.
  • Alvorens de vakantie of het rijden in bergen. Zeker voor de eerste keer. Doe zelf onderzoek en kijk video’s en lees verhalen over het rijden in bergen. Dit pakt zeer voordelig uit voor de beginner.
  • Ken je angsten en weet wat je er aan kan doen.
  • Rij niet te snel, want je kent het niet. Heb je het idee dat je te weinig tijd hebt en gehaast bochten aan het nemen bent? Dan rij je te hard! Pas je snelheid aan en creeër tijd.
  • Gebruik de navigatie om te spieken naar hoe een bocht ongeveer gaat.
  • Rem af op de motor met de afdalingen, want het is 25 graden en veel remmen, daar kunnen ze blauw van worden en dan kan je uiteindelijk niet meer remmen.
  • Op sommige wegen kan je naar boven en naar beneden kijken. Je ziet of er aankomend verkeer is. Als er geen verkeer aankomt, dan kan je de te nemen bocht wijder insturen door op de weghelft van de tegenligger te rijden. Dan krijg je ook een betere lijn en een zeer aangenaam gevoel na de bocht.
  • Blijf kijken waar je heen wilt en wees je angsten de baas.

Inmiddels kan ik goed mee met de Meukoloog en heb ik al veel landen ervaren. Ik heb veel geleerd door zelf onderzoek en onder 80% van mijn kunnen te rijden. Het is anders rijden en een goede voorbereiding scheelt veel stress en wellicht een ongeluk. Neem het serieus! Inmiddels rijden we op een relaxte manier door Luxemburg: kijk hier het filmpje op ons YouTube kanaal en volg ons op Facebook.

Hier een zeer educatief filmpje over cornering. Als je daar klaar mee bent, dan kan je ons steunen door wat leuks aan te schaffen in de webshop. Klik hier.

BEDRIJF & CONTACT

Motomeuk.nl | Motorshop
KVK: 81965028 BTW-ID: NL003629785B56 https://www.facebook.com/MotoMeuk/ info@motomeuk.nl