Image Alt

Motomeuk

Tweedehands motorfiets kopen

Tweedehands motorfiets kopen TIPS & CHECKS!

Tweedehands Motorfiets Kopen is niet moeilijk. Wij geven u de aankoop Tips voordat u op avontuur gaat om een Tweedehands Motorfiets te kopen. Misschien bent u op zoek naar uw eerste motor, originele klassieker, racemonster, chopper, cruiser of naar een motor om heerlijk mee te toeren. Het is belangrijk dat u weet waar u op wilt letten om de acceptatie kosten zo laag mogelijk te houden en dat hebt wat u wilt! Koop niet een tweedehands motor met al uw budget!

Er zijn veel Tweedehands motorfiets kopen tips waar je wat aan hebt om een tweedehands motor te kopen. Wij zetten er veelsteveel op een rij en daarmee voorkomt u wellicht onvoorziene kosten en heeft u wellicht een betere afweging kunnen maken. Wellicht kunt u met het overgebleven geld wat leuks kopen in onze webshop!

  1. Stel uw budget vast en houdt rekening met extra kosten(acceptatie kosten)

De eerste tip is het vaststellen van een budget voor het kopen van een tweedehands motor. Het budget bepaalt namelijk welk aanbod van occasion motoren voor u beschikbaar is. Het maakt nogal verschil voor een passend aanbod of je 2.000 euro hebt of 15.000 euro met de op dat moment huidige aanbod.

Acceptatie kosten bij een Tweedehands Motorfiets Kopen zijn de kosten die u krijgt, als er toch wat moet worden gedaan aan de motor. U kunt de buitenkant zien en luisteren naar het motorblok. Dit zegt niet dat het inwendig allemaal in orde is. Misschien had u niet gekeken naar de ketting en tandwielen. Of de vering niet getest. Blijkt dat bij een onderhoudsbeurt dat het een en ander dient te worden vervangen. Misschien moeten de banden worden verwisseld, omdat deze zijn uitgehard, te weinig profiel hebben of gecupped zijn!

  1. Bepaal welk soort motor u wilt

Een Tweedehands Motorfiets Kopen begint na het vaststellen van het budget en dan met het bepalen van het motortype. Voor welk doel schaft u de motor aan? Is de zithouding belangrijk? Wat voor stuur wilt u? Kunt u er lang op rijden? Wilt u injectie motor of carburateur motor? Wilt u een fantastische vering? Heeft u last van uw polsen en/of onderrug? Moeten er veel elektra snufjes op zitten?

Sport (geforceerde zithouding)

Tour (relaxed)

Chopper (relaxed)

Bobber (relaxed)

Naked (relaxed)

Off-road (super relaxed)

Hybride Tour / Off-road (relaxed – best of naked en off-road)

  1. Specifiek merk?

Elk merk heeft een eigen lijn voor elke soort motor die wij bij punt 2 hadden genoemd. Uw keuze kan beperkt zijn door het type merk waar u misschien een voorliefde voor hebt. Weet ook dat een merk of veel voorkomende motor de prijs kan bepalen. Zo zijn Harley Davidson motorfietsen vrijwel altijd duur. Maar een Yamaha Diversion wordt met bosjes aangeboden en daarom is de prijs een stuk lager.

  1. Bent u lang of below average? U snapt wel dat we schaterlachen

Het is niet vreemd om eens naar uw eigen lengte te kijken. Waarom? Sportmotoren zijn bijvoorbeeld redelijk laag en zo zijn alle motogp coureurs maar 1.60 meter lang met een gewicht van 60 kilogram. Als u 2 meter lang bent, dan kunnen bepaalde cilinderinhouden eigenlijk te klein zijn voor uw lengte. Hoge bomen vangen veel wind! Bent u 1.60 meter lang dan is een 1000cc soms net teveel van het goede, terwijl een 600cc iets smaller is en u daar wel goed op past. Als u lang bent dan kunt u eens kijken bij cycle-ergo.com. Zeker met 2e hands modellen die al een tijd rondrijden kan de motor groot en loch zijn. Terwijl een zelfde type motor uit 2022 juist heel smal lijkt te zijn geworden.

  1. Rij op veel motoren!

De motorfiets lijnen blijven over het algemeen het zelfde. Hierbij schrijven we over de type motoren uit tip 2. Het is verstandig om, zeker als het jouw eerste motor is, om eens te gaan proefrijden op allerlei soorten. Desnoods huur je een motorfiets voor een dag of twee. Je zal merken dat je van mening kan veranderen door het ervaren te hebben. Zo lijkt een Harley Davidson Electra Glide jou helemaal niks! Tot je er op bent wezen rijden. Jouw mening kan drastische veranderen en jouw uiteindelijke keuze beïnvloeden. De Yamaha TDM 850 zat wel lekker en veerde goed. Alleen de Harley Davidson steelt de show en rijdt nog eens naar dat wat jij graag wilt.

  1. Koop een tweedehands motor aan het einde van een seizoen

Veel motorrijders houden een winterstop en zijn levensgevaarlijk tijdens het begin van een seizoen. Sommige van ons willen weer eens wat anders en doen daarom hun motor aan het einde van een seizoen de deur uit. Alhoewel dat best lastig is voor de verkoper, is het wellicht een flinke prijsdaling voor jou als koper tijdens de donkere maanden. Misschien staat de motorfiets bij de verkopende partij wel gigantisch in de weg. Dit biedt handelsmogelijkheden.

  1. Oriënteer en koop niet direct.

Er zijn velen bronnen als fysieke winkels waar u een motorfiets kunt aanschaffen. Wij zetten een aantal websites op een rij waar u regelmatig kunt snuffelen naar de motorfiets die u wilt kopen.

  • Marktplaats (betaalde advertenties)
  • Facebook marktplaats (gratis advertenties)
  • nl (gratis advertenties)
  • nl (gratis advertenties)
  • Motorfiets dealers, als: Goedhart Motoren, MotoPort, Hans van Wijk etcetera (duurder! Dan particulier)
  • Facebook groepen (gratis advertenties)

U hoeft niet direct te kopen. Meestal is het verstandig om meerdere advertenties te verzamelen en te beoordelen op wat u belangrijk vind.

  1. Beoordeel de advertentie via de foto’s, voordat u langs gaat? bij Tweedehands Motorfiets Kopen.

Controleer door middel van recente foto’s het uiterlijk. Je ziet namelijk vaak of er sprake is van goed onderhoud. Let dan op beschadigingen, roestvorming, kromme delen van de motor, de kilometer teller, display oneffenheden, de uiterste einde van de motor en vocht in een koplamp.

Mocht u contact opnemen omdat u de motor wilt bezichtigen? Stel de vraag of het recente foto’s zijn of dat hij/zij nog meer foto’s kunt sturen. Eventueel de gebreken aan de motor!

  1. Bezichtigen van de motor.

U heeft een afspraak gemaakt en het is handig als u iemand mee neemt naar de afspraak die verstand zou hebben van motorfietsen. Dit kan een monteur zijn in de vriendenkring of de handige sleutelaar. Schakel desnoods een externe expert in die tegen een gering bedrag de motorfiets goed nakijkt. Dan weet u toch dat u waarschijnlijk minder hoge acceptatie kosten zal moeten betalen.

  1. U gaat langs en…waar kijkt u dan naar met een Tweedehands Motorfiets Kopen?

Op de foto’s heeft u al een heel eind kunnen komen. Maar als u langs gaat dan kunt u onderdelen echt specifiek bekijken. Er zijn veel punten die u kunt checken. Het is raadzaam om een lijst mee te nemen en tijdens het bezoek de lijst af te vinken! Voelt u niet bezwaard, want u bent straks wel een paar duizend euro lichter.

  • Is er kleurverschil in het frame?

Kleurverschil betekent vaak dat een gedeelte ooit is beschadigd. Dit kan een teken zijn van valschade.

  • Zit er genoeg profiel op een band?

U kunt de diepte van het profiel meten. Komt deze onder het wettelijk minimum? Dan moeten de banden worden vervangen. Het regent nog wel eens in Nederland. Het is een reden om wat van de verkoop prijs af te halen.

  • Is de band hard of zacht met rubber?

Een band/rubber moet zacht zijn. U moet het een beetje kunnen indrukken. Dit betekent namelijk dat de band zal doen wat het moet doen. Is de band/rubber hard, dan dienen de banden te worden vervangen voor uw eigen veiligheid.

  • Is de band gecupped?

Als u motor rijd dan rijdt u vaak veel rechtdoor. De linker bocht in Nederland is langer dan de korte rechter bocht. Daarom slijt uw band oneven. Een gecupde band betekent een oneven loopvlak. Als u rondom de band voelt dat voelt u verschil, alsof er hobbels zijn. Dit vertaalt zich in een bandenwissel of dat u altijd moet blijven tegensturen. Bovendien voelt u ook cupping als u met de motor al zittende op de motor loopt met de band en naar uiterst rechts of links stuurt. Het hobbelt!

  • Ontbreken er bevestigingsmaterialen (bouten ed)?

Kijk rondom de motor of er bevestigingsonderdelen ontbreken. Dit kan beteken dat het inwendige schroefdraad stuk is en dat een bepaald onderdeel niet goed vast  zit. Een niet goed vast zittende onderdeel kan door de trillingen scheuren en zeker als het ABS plastic is. Het vervangen van plastic delen is een dure uitgave!

  • Kijk in de tank met een lamp

U kijkt of u roest kunt spotten. Roest in de tank beloofd niet veel goeds op den duur. De meeste motoren hebben een filter dat onderdeel is van het brandstofsysteem. Door roestdeeltjes kan het een en ander verstopt raken of de BAR/druk van de benzinepomp aanzienlijk verminderen. Vind u roest? Dan kan u wel afdingen, want u wilt de tank gaan reinigen.

  • Zitten de kuipdelen goed vast?

De kuipdelen, plastic en andere ornamenten moeten vast zitten op de motor. Als er een onderdeel niet goed vast zit dan valt de motorfiets niet uit elkaar. Maar kan op termijn zorgen voor scheuren in een plastic kap / onderdeel. Het vervangen of repareren van een ongunstige scheur kan zeer prijzig uitvallen.

  • Ketting, tandwielen, smering en spanning

Een ketting moet, als u er op omhoog op drukt, 2 a 3 cm speling te hebben op verschillende plekken van de ketting. U verrijd de motor een aantal keer om een nieuw stuk ketting te controleren op de spelingsruimte. Heeft de ketting meer speling dan 3 cm? Dan dient de ketting te worden gesteld. Naarmate u meer kilometers maakt dan rekt de ketting telkens uit. Dit is normaal. Als een ketting nooit is bijgesteld dan ziet u op het achterste tandwiel meer. Een tandwiel zal als een haaien vin zijn gevormd. Dit horen rechte punten te blijven. Dit laatste vertelt: dat de ketting vaak op de juiste spanning is geweest. Op den duur dient de ketting met tandwielen te worden vervangen. Anders zal je elke * kilometer de ketting moeten bijstellen.

Elke ketting is van fabriek af goed ingevet en gesloten. Maar op de ketting, als u van achter naar het tandwiel kijkt, dan kijkt u tegen de rollers aan van de ketting. De rollers dienen altijd zwart te zijn, want dit zegt ons dat de ketting is ingevet. Zijn de rolles blinkend chroom? Dan zal de verkoper bijna nooit zijn ketting voorzien van smering, thus versnelde slijtage en aankomende vervanging! Zijn de rollers heel erg verroest? Dat is ook niet goed.

  • Even onder het zadel kijken

U kijkt onder het zadel om roestvorming te spotten, maar ook om de bedrading te controleren. Ziet u bijvoorbeeld veel soldeer verbindingen, dan kan het zijn dat de draadboom niet meer klopt met de kleuren. Mocht u een elektronisch probleem krijgen, dan kan dit vervelend zijn. Waarom? Omdat u lang bezig kan zijn om te achterhalen waar welke draad voor is. De accu kent natuurlijk een min en plus pool. Het is belangrijk dat deze twee verbindingen goed vast zitten en niet geoxideerd zijn door de weersomstandigheden. Vanaf de MIN pool zit er een dikke kabel naar het frame of startmotor. Het is ook wel fijn om te zien hoe de dikke kabel er uit ziet aan de andere kant. Veel motorrijders doen geen elektra onderhoud, dus oxidatie en dergelijke geven op den duur problemen.

  • Kijk op de kappen en uiteinde van de motor op schaden

Als u valt met een motor uit stilstand, dan zijn de uiteinde: remhendel, rempedaal, schakelpedaal, koppelingshendel, uiteinde van het stuur, zijkant van spiegel of uitlaat aan de zijkant vaak beschadigd.

  • Zijn de bouten van het motorblok, uitlaat of chassis verroest?

Als de zichtbare bouten op het motorblok en rondom zijn verroest. Dan vertelt de bout tegen u dat het veel regen, kou en dergelijke heeft gezien.

  • Is het motorblok koud of warm?

Om het motorblok te horen of zelf te gaan rijden, wilt u dat de motorfiets en het motorblok koud zijn. Als de motorfiets en het motorblok al warmgedraaid was voordat u aankwam. Dan kan dit duiden op een startprobleem bij een koude start. Naarmate een motorblok warm wordt, zal het motorblok beter presteren en makkelijker kunnen starten dan als het koud was.

  • Zitten er deuken in de uitlaat?

Als er deuken in de uitlaat zitten aan de bovenzijde (als de uitlaat rechts bij het wiel hangt) dan kan dit duiden op een achtervering probleem. Zitten er deuken, schaven aan de zijkant van de uitlaat. Dan duidt dit op valschade of schuifschade.

  • Check het oliepijl en de olie

Tussen de reguliere beurten in moet de eigenaar van de motorfiets regelmatig het oliepijl controleren en bijvullen. Zeker als u veel rijdt, dan is een fles motorolie onmisbaar. Mocht de oliepijl heel laag zijn, dan kan het zijn dat er schade binnen het blok is opgetreden wegens onvoldoende smering. Mocht de verkopende partij geen olie in huis hebben, kijkt er nooit naar of heeft er geen weet van. Dan zal het motorblok niet de juiste aandacht hebben gekregen. Dus wat u na verloop van tijd kunt aantreffen is een hoge koste post omdat er iets goed is versleten. Denk hierbij aan de koppelingsplaten, tandwielen, schakelvorken enzovoorts.

  • Test de vering van de motor zowel voor als achter

Achter: ga op de motorfiets zitten en zorg dat de motor in moet veren. Als de vering direct terug komt en niet doorslaat. Is de achtervering goed.

Voor: ga op de motorfiets zitten en rock the bike van voor naar achter met de rem ingedruk. Als de vering doorslaat, moet de voorvorkolie worden vervangen. Tijdens het rocken kunt u eventueel een tik voelen. Dit is het volgende testpunt.

  • Test de balhoofd / speling van het stuur / voorvork

Ga op de motor zitten en rock the bike met de rem in. Voel je tijdens het heen en weer rocken een tik in het stuur?

Beweeg het stuur van links naar rechts. Dit moet vloeiend gaan.

Ga voor de motor staan en zorg dat iemand de motor tegen houdt. Pak de velt beet en haal het naar u toe en van u af. Ook hier kunt u een tik voelen net als bij u op de motor zit en heen en weer rocked.

  • Kijk naar de keerringen van de motor, zijn deze nat van de olie?

Een lekke keerring komt vaak voor. U kunt dit zien door te kijken bij de stofkap en de binnenpoot. Halverwege de voorvork zal de binnenpoot verdwijnen in de onderpoot. Hier zit de stofkap van de keerring. Voel boven de stopfkap met uw handen. Als het chroom olie residu laat zien, dan betekend dat de voorvork keerring lek is. Hoe lek? Als het heel erg lek is, dan kan er een plas met olie onder de voorvork komen te liggen. De olie kan zelfs over de remklauw heen lopen en dat is niet top! Let ook dat tijdens het rijden de olie overal residu zal achterlaten op de kappen en meerdere onderdelen van het motorblok.

  • Check de remleidingen op scheuren en hoever je de hendel kan inknijpen

Het remsysteem werkt over het algemeen met druk en moet daarom lucht dicht zijn. Een scheurtje of niet goed te hebben ontlucht vertaalt zich in hoe ver je de remhendel moet inknijpen. Kunt u de remhendel tot de hendel inknijpen? Er is een probleem met het remsysteem. Dit kan zijn dat er nog teveel lucht in de remolie zit, een scheur ergens in de leidingen zit of zelfs dat de mechaniek in de remklauw moet worden gereviseerd, omdat de bus die er in zit niet goed kan uit en inschuiven.

  • Remblok, remschijf controleren

Elke remblok heeft zowat een indicatie streep. Als er meer dan 2-3mm remblok op zit, dan zit u goed! De remschijf kunt u controleren op of deze krom of recht is. Mocht u rijden en een pakkende / loslatende en weer pakkende rem ervaring krijgen, dan is de remschijf krom.

  • Check de verlichting, alle schakelaars en beveiligingen (standaard beveiliging)

Als de motor elektrisch aan staat dan kunt vrijwel alle schakelaars en werking hier van controleren. Zoals wij u eerder schreven vergeet een motorrijder vaak de elektrische gedeelte schoon te houden.

  • Staan de wielen in een lijn?

Een frame kan op kleur zijn gespoten, maar door een eerdere ongeval is het scheef komen te staan. Door een scheef achterbrug kunt u zeer ongelukkig ten val komen en rijdt het bovendien niet fijn. Eigenlijk levensgevaarlijk.

  • Kijk naar KM stand en bepaal of deze realistisch is
  • Heeft de motor altijd binnen gestaan?
  • Waarvoor is de motorfiets geruikt? WW? Vakantie? Zomer?
  • Tweedehands Motorfiets Kopen? Zijn er extra accessoires inbegrepen? Je wilt wel de koffer mee hebben, want er zit een beugel op.
  • Zijn er onderhoudspapieren?
  • Tweedehands Motorfiets Kopen bij de dealer? Onderhandel over de prijs bij een motordealer: misschien heb je een nieuwe motorhelm nodig, pak of handschoenen!
  • Neem eventueel het slot over, als de verkoper stopt.

Schrijf de motor op naam over alvorens u gaat rijden.

Sluit on the spot en voordat u gaat rijden een verzekering af.

Hiermee eindigen wij de tips voor Tweedehands Motorfiets Kopen. Hou ons op Facebook en YouTube in de gaten.

 

BEDRIJF & CONTACT

Motomeuk.nl | Motorshop
KVK: 81965028 BTW-ID: NL003629785B56 https://www.facebook.com/MotoMeuk/ info@motomeuk.nl