Image Alt

Motomeuk

TIPS Motorrijden met storm

TIPS Motorrijden met Storm

TIPS Motorrijden met Storm. Rijden met de Heftige weersomstandigheden die motorrijden een uitdaging maakt en zelfs gevaarlijk. Met de TIPS Motorrijden met storm van de MotoMeuk Godfather zijn jouw oksels straks minder klotsend. Waarom lezen? de Godfather heeft veel ritten met windkracht 7-8 en 9 Bft achter de rug. Leren doe je door te ervaren, ontdekken, maar ook door te lezen. Die 3 tips van de MKC slaan ook nergens op…die rijden tot windkracht 4.

De onderstaande TIPS Motorrijden met storm werken tot maximaal een windkracht 7. Zijn er harde rukwinden naast een harde windkracht 9 plus? Je maakt een keer, een moment of dag plots geen schijn van kans, als die ene windvlaag jou vangt, overvalt en binnen een seconde jou op de 3e rijstrook zet. Dat is mijn ervaring met windkracht 9 / Storm en windstoten tot 120kmpu? Fijn dat er geen auto’s reden over die kleine metalen brug met 3 rijstroken! Weet: ik ging de brug over op de vluchtstrook! met de wind van rechts. Had alle Stappen toegepast. Alle onderstaande tips hebben op zo een moment geen enkele invloed meer.  

Rijden met windkracht 7 en hoger kan wel, maar het wordt een stuk gevaarlijker. Mijn advies is wacht het uit. De TIPS Motorrijden met storm werken niet meer na windkracht 9. Laat de motorfiets gewoon staan. Zo een moment van: ga jij daar maar rijden. Dit wil je niet meemaken. Ik ben er nog desondanks de windkracht 10, binnendoor over ontelbaar veel bruggen en open weilanden. Rijden, Regen en plots een horizontale wolkenbreuk tijdens een storm? Stop dan maar op de vluchtstrook. Wacht het uit. Blijf wel zitten op de motor. Let’s ri..begin met TIPS Motorrijden met storm.

  1. Check de weersverwachting(en) en ongelukken.

Er zijn genoeg bronnen, als het KNMI, buienradar en talloze APPs voor op de telefoon die jou een actuele beeld kunnen geven van de weersverwachtingen. Ik acht het nog te berijden met windkracht 6-7 en krachtige windstoten.

Zoek via de Google search engine naar ongelukken, als: van de weg geblazen auto’s, vrachtwagens en containers. Veelal lees je hierover bij een windkracht 8-9 en hoger. Dit zou een voorbode moeten zijn om ander vervoer te kiezen. Dit betekent namelijk dat bruggen, open landstukken(N-wegen), fly-overs en open snelwegen voor de motorrijder gevaarlijk zijn geworden.

De wind heeft namelijk open kaart en jij lift mee op elke windvlaag naar links, rechts of plots 30km minder hard aan het rijden.

  1. Alles dicht?

Zorg dat alle openingen in het motorpak zijn gesloten.

Denk aan: alle ritsen, alle zakken, alle knopen, je rits voor je plassert en alle velcro sluitingen.

Defecte helm / vizier mechaniek?

Is het vizier mechaniek zwak? Heb je last van een kiertje? Sluit het niet goed? Neem een andere helm. Het vizier kan namelijk open worden gerukt en met een beste windvlaag zal je de volgende dag nek- en spierpijn kunnen ervaren.

Draag je een rugzak?

Zorg dat de rugzak goed strak en aan jou zelf zit. Span de rugzak aan om dit te bereiken. Liefst laat je de rugzak natuurlijk thuis. Er is al genoeg wind van allerlei kanten die overal tegen het lichaam en motor duwt.

Mocht het regenen en trek je een regen-overall aan?

Zorg dan alsnog dat alles goed is gesloten van het motorpak en de regen-overall. Dit betekent ook dat je de rits die je normaal een stukje openlaat. Ook moet sluiten. Het fijne van een regen overal is dat deze vrijwel altijd wind- en waterdicht zijn. Trek het ook aan, als het dus goed stormt.

Alles dat wind vangt, zal wind vangen.

  1. Beiden benen op de grond.

Vanaf het moment dat je de motor bestijgt en elk moment die je stil staat met de motorfiets. Dan wil je ten alle tijden twee voeten aan de grond houden. Waarom? Windvlagen kunnen jou en jouw motorfiets omver blazen. Je zal niet de eerste zijn die verrast wordt door een stevige windvlaag en omwaait om daarna nog even van de motor af te rollen met vraagtekens uit de helm.

Hou de motor in zijn eerste versnelling bij stilstaan.

Net als parkeren met een grote zware motorfiets. Mocht er wat gebeuren, dan kan je altijd nog gas geven en optrekken. Door de werking van de motorfiets (die rechtdoor wilt) zou je een potentieel omwaai en rol-over moment kunnen oplossen.

Optioneel: Neutraal stilstaan, voorrem inhouden, voorrem loshouden. Kwestie van experimenteren wanneer je wat wel of niet wilt gebruiken.

  1. Rij ontspannen, Klem de motorfiets, Vermijd de Death Grip en wapper veel met je ellebogen!

Rijden met heftige windstoten kan betekenen dat je op een snelweg plots de volle breedte van de rijstrook aan het gebruiken bent. Je swinged (niet zoals in de filmpjes) naar links, naar rechts, komt soms over de doorgetrokken streep en ga zo maar door. Het is pas voorbij met de windstoten als je aangekomen bent op de bestemming. Die volle 60 minuten op de motor blijft continu een verassing.

Tijdens het rijden wil je ontspannen blijven. Controleer of je ontspannen bent door met je armen/ellebogen te wapperen als een kip. Als je dit niet kan, dan ben je niet ontspannen. Tegelijkertijd wil je de benen klemmen aan de motorfiets. Jij en de motorfiets zo veel mogelijk 1 met elkaar om tegen de wind te strijden. Zeker als je een brug over gaat rijden met windkracht 9!

Wat veel beginnende storm chasers willen doen bij een schrikreactie van een goede windvlaag: is zich verkrampen op de motor en het stuur stevig beetpakken. Hierbij zit het hele bovenlichaam op slot. Wapperen als een kip, dat lukt je dan niet. Wat er dan gebeurd? Elke windvlaag of klap die je voor je pannenkoek krijgt, wordt vertaalt via het lichaam in de motorfiets en dit oefent zich uit in het rijgedrag.

  1. Breek de wind & tips om je voor op een brug of open gedeelte voor te bereiden.

THE WHOLE NINE YARDS!

De onderstaande tips kan je gebruiken bij open stukken. Vaak hoeven ze niet allemaal, maar bij een brug is het alle hens aan dek. Een open gedeelte is een stuk minder spannend, maar daar geniet het gasgeven en kleinmaken voor mij meer de voorkeur dan constant de been ed. in de windrichting houden.

Bruggen, fly-overs en open stukken waar wind de overhand zal hebben. Dan wil je alle hens aan dek hebben. THE WHOLE NINE YARDS!

Stel je rijdt over 1 minuut de Moerdijk brug over. Wat kan je doen?

Onthou: elke auto die naast jou rijdt of jij inhaalt. Zal een extra windvlaag geven.

Een Tip is om als je inhaalt dat je in de richting stuurt waar de wind vandaan komt om zo de windvlaag te anticiperen.

Stappen

  • Klem jezelf goed vast aan de motor.
  • Kijk naar de windrichting door de Rood/Witte tunnel vlag.

Als de rood / witte vlag volledig uit is, is er minimaal sprake van Windkracht 4 BFT.

  • Schakel op tijd terug (4-5e versnelling) en hou de motor goed trekkend.

De motor heeft een gyroscopisch effect

Hoe harder deze ronddraait, hoe stabieler de tol overeind blijft. Bij de wielen van je motor werkt het ook zo. Naarmate deze sneller draaien, willen ze steeds meer overeind komen. … Bij de meeste motoren treedt het dit effect in werking tussen de 10 á 15 kilometer per uur. Een windvlaag dwingt je naar een zijkant van de weg of zorgt er voor dat je rechtdoor gaat, maar bijna als een motogp coureur bij de grond komt. Zo schuin kan je worden geforceerd op een open stuk of brug. Zorg dat je voldoende RPM’s over hebt. De 140/160 KMPU wil je wel kunnen halen als het asshole it out moment daar is. Des te harder je gaat. Des te meer kans dat de motor zich rechtop houdt of trekt. Dit is alsnog afhankelijk van de windvlagen die je te verduren gaat krijgen. When in Doubt, ASSHOLE it out!

  • Steek je knie uit in de richting waar de wind vandaan komt (zie rood/witte tunnel vlag)

Je breekt hiermee de windvlaag en kan er voor zorgen dat de wind jou niet volledig pakt.

  • Steek je elleboog uit in de richting waar de wind vandaan komt. (zie rood/witte tunnel vlag)

Je breekt hiermee de windvlaag en kan er voor zorgen dat de wind jou niet volledig pakt.

  • Blijf met 1 bil op de motorzadel en de andere bil naast de motorfiets in de windrichting. (zie rood/witte tunnel vlag)

Je breekt hiermee de windvlaag en kan er voor zorgen dat de wind jou niet volledig pakt.

  • Maak jezelf klein, schuil achter je windschermpje of achter de spiegel met je pannenkoek.

Maak ook gebruik van de aerdynamica van een motorfiets.

  • Klem je met de knie die nog contact maakt met de motor i.c.m. met je voet.
  • Anticipeer de windrichting en wees bereid om tegen de wind in te sturen. (zie rood/witte tunnel vlag)

De windvlagen (meer dan 1) zullen jou flink te pakken gaan nemen. Elke windvlaag duwt je telkens opzij.

  • Zorg dat je afstand houdt van de voorligger, voor als je gas moet gaan geven.
  • Zorg dat je ontspannen bent, zover dit kan.

Wapper met je ellebogen om dit te controleren. Desnoods als je de brug over rijdt, doe je dit ook.

  • Kies de rijstrook met de vluchtstrook om te incasseren of kies de linkerbaan voor het gas geven en incasseren van de windstoten.

De vluchtstrook zegt het al en fungeert als uitvalbasis. Kies je voor de rechter strook? Rij dan vlak naast de vluchtstrook lijn. Zo heb je de volle breedte van de rijstrook om de windvlagen te incasseren en op te schuiven.

  • Gevarenlichten werken ook wel mee, zodat de achterligger afstand houdt.
  • Je kan ook naast een vrachtauto blijven rijden.

Good luck & See you on the other side

  1. Plek op de weg afhankelijk van hoe je wilt rijden.

Bij een brug wil je dus kiezen uit twee opties. Al dan niet de middelste rijstrook, als het leeg is

Als er geen bruggen zijn, dan kan je wel bepaalde stappen gebruiken om tegen de wind te vechten.

Een open stuk kan je er voor kiezen om achter je kuip te schuilen en voldoende gas te geven. Stap van de trekkende motor. Al doende wil je misschien toch je knie gebruiken en wapperen als een kip. Ook dan merk je soms dat je behoorlijk schuin wordt geblazen en moet je tegenhangen en tegensturen.

De andere optie is om dus rechts te houden en de brug tips te gebruiken.

Beste is om de middelste rijstrook te gebruiken als er weinig tot geen verkeer is met enkele stappen.

Extra punten!

Let wel op: dat als je auto’s inhaalt je een windvlaag kan krijgen. De auto of vrachtauto blokkeert heel even de windvlaag. Maar je krijgt gewoon de volle mep.

Een vracht auto inhalen? Doe dit met een rijstrook er tussen als het kan, want zodoende heb je nog minder last van een stevige windvlaag.

Parkeer de motor altijd zo veel mogelijk uit de wind. Het is dan ook verstandig om de motorfiets in zijn 1e versnelling te zetten. Dan kan een windvlaag de motor geen duwtje naar voren geven dat die om pleurt.

De rit is pas voorbij als je in de garage staat. Binnen de steden blijft het ook wel spannend.

Rijden boven de windkracht 7,5 BFT doe ik niet meer na een laatste keer op de dijk naar Utrecht. Ik had het nog een keer bont gemaakt met de Meukoloog. We namen de kinderdijk/lekdijk naar Utrecht met windkracht 9! Ik kan mij nog heugen dat ik een onbedoelde wheelie had terwijl ik schuin in de bocht zat. Stalen zenuwen…

Doe er je voordeel mee beste motorrijders. Vond je windkracht 5 al spannend? Misschien gaat windkracht 5 jou nu wel beter af. :)! Ondersteun ons bestaan door wat leuks te kopen in de webshop!

Team MotoMeuk

Artikel TIPS Motorrijden met storm op 2 februari 2022 geschreven. Gebruikte bronnen: geen. Facebook van MotoMeuk!

 

 

 

BEDRIJF & CONTACT

Motomeuk.nl | Motorshop
KVK: 81965028 BTW-ID: NL003629785B56 https://www.facebook.com/MotoMeuk/ info@motomeuk.nl