Een klus van 20 minuten wordt een halve dag!
Handvatten vervangen van een motorfiets is een klus die iedereen zelf kan doen. Het is nog een week voordat mijn Europa tour vakantie van start gaat. De tour ik zal ondernemen met de Ultra Glide Classic van Harley Davidson met bouwjaar 2005. De handvaten waren zodanig vergaan, dat ik deze toch echt een keer moest vervangen. Dus laat ik de Handvatten maar gaan vervangen op mijn vrije dag! Alleen trof ik nog meer aan, waardoor de klus van 20 minuten een halve dag ging duren. Hieronder leesvoer over het vervangen van de Handvatten en de retourkabel op de Harley Davidson Ultra Glide Classic! Als je niet wilt lezen, dan kan je bij ons ook shoppen! Klik hier om naar de webshop te gaan om ons te ondersteunen en volg ons op Facebook!
ik ben geen Nederlandse taal expert, dus schrijf-fouten voorbehouden 😉
Ik begon met de linker handvat te verwijderen. Een handvat zit meestal vast binnen in een behuizing met schakelaars voor de bediening van de toeter, knipperlicht en dim/groot licht. Ik begon met de behuizing los te maken door twee Torx schroeven los te draaien. Hierna kon ik de behuizing open maken, zodat ik de grip er af kon trekken. Als het trekken niet lukt dan kan je een oude handvat ook open snijden met een scherp mes. Na het verwijderen van de handvat trof ik lijm resten aan. Dit wilde ik ook verwijderen en dit was ook met een mes gedaan.
Eenmaal al het lijm verwijdert, was het tijd om de nieuwe handvat er op te duwen en wrikken. Dit hoort heel stroef te gaan, want de handvat mag niet tijdens het rijden enige vorm van beweging hebben. Als de handvat er niet stroef op gaat, dan wil je dus een handvat lijm gebruiken. De handvat moet je altijd volledig op het stuur duwen: tot je niet meer kan. Daarom wil je ook de spiegel/koppelings gedeelte los maken en verder weg schuiven op het stuur, zodat je meer ruimte hebt voor de nieuwe handvat. Zonder problemen is de handvat vervangen en was de behuizing/controls weer zonder moeite vastgezet.
Op naar de (gas)handvat aan de andere kant van de motor…
Als eerst moet de retour en gas kabel volledig worden ontspannen. Dan maakte ik de behuizing open en daar zag ik meteen dat de retour kabel was gerafeld.
Omdat de Ultra Glide Classic is voorzien van een cruise control module, is het een kabel die wel nodig is. Halverwege de retour kabel zitten twee aansluitingen voor de cruise control module. Dat was even zuur, want ik dacht zo weer klaar te zijn. Dus stopte ik maar weer. Alles dichtgemaakt en balen als een stekker.
Het probleem lost zich niet van zelf op dus ik ging het meteen regelen! Kennisen en vrienden bevragen of ze toevallig langs een Harley Dealer komen via WhatsApp. De meukoloog belde en had toevallig nog een nieuwe retour kabel liggen in zijn schuur. Alleen de nieuwe kabel is voor een Ultra Glide Classic 2001 De Ultra Glide Classic van mij is van 2005. De motorfietsen zijn zo goed als het zelfde en de kabel is voor een Touring model van Harley. Hmmm…laat ik de kabel maar pakken, zodat ik deze kan gaan vergelijken.
Op het internet ging ik naar ronnies hd store, want deze website heeft van alle Harley Davidson modellen alle technische tekeningen en originele part nummers. Ik kon echter geen cross-reference tabel of iets vinden waarmee ik oude partnummers kan controleren of deze ook passen op andere Harley’s. Beiden tekeningen met onderdeel nummers naast elkaar gezet via de Paint programma, zodat ik de onderdeelnummers van de kabels kan vergelijken.
De conclusie was dat alles op de tekening hetzelfde was, behalve de part nummer van de kabel zelf. De kabels kon ik niet in het echt vergelijken want de kapotte kabel zat nog gemonteerd op mijn motorfiets. Na wat overwegen wilde ik toch de poging wagen, omdat de tekeningen zo goed als hetzelfde waren. Nou,de poging wagen want de motoren zijn zo goed, als identiek aan elkaar.
Het proces van demonteren begint…dit keer moet er meer los worden gemaakt
Ik begon met de luchtfilter huis te demonteren, want achter de luchtfilter zit de mechaniek van gas geven en daar vind ik de aansluiting van de gas- en retourkabel (zie afbeelding rechts van de butterfly). Het loshalen van de luchtfilter huis had ik al eens eerder gedaan. Dus het kistje met gereedschap ging open en ik ging aan de slag…
Tijdens demonteren inspecteer ik de losgemaakte onderdelen en rubbers, want wellicht is er iets stuk of niet goed meer. De onderdelen zagen er nog goed uit, dus we gaan verder. Ik trof de mechaniek aan voor de gas- en retourkabel. Hier moest ik de gas mechaniek met de hand bedienen, zodat ik de kabel inclusief tonnnetje kon loshalen. Â Het tonnetje, hier zit de uiteinde in van een gas- of retourkabel. Het tonnetje plaats je in de mechaniek en dat tonnetje heeft een belangrijke rol, want de tonnetje verbind de gaskabel met de mechaniek.
Daarna was de stap om de gas- en retourkabel volledig te gaan ontspannen door aan de spanners te draaien nabij de gashendel. Alleen dan ben je er nog niet. Je moet ook nog de behuizing van de bediening losmaken, zodat je de kabel met tonnetje van de gashendels kan verwijderen. Dit gaat altijd makkelijker, als de kabels onstpannen zijn en je dus veel speling krijgt om een kabel los of vast te maken. Opmerkelijk was dat de retour kabel er meteen uit viel, want dit zit er normaal gesproken ingedrukt en het borgt zichzelf. Top, maar bedenkelijk!
Vervolgens ging ik door met de batwing, kuipruit en sierring te demonteren door 7 schroeven los te maken. Ook dit had ik meerdere malen al gedaan en ook op andere Ultra Glide Classic motoren. Het is allemaal het zelfde en het stelt niet veel voor. Echter met de Batwing wil je altijd even opletten, want de lamp blijft er ook aan zitten. Dus dan moet je ook de H4 Led connector losmaken voordat je de batwing er af haalt.
Het vervangen van de retourkabel begint..!
De kabels voor gas en retour lopen door de voorkuip heen en komen er aan de onderkant van de batwing weer uit. De kabels lopen langs het frame, onder de tank door en naar het luchtfilterhuis met de gasmechaniek. Ik liet de originele kabel nog even zitten en dacht de kabel door te knippen, zodat ik de nieuwe er aan kon vast maken en deze onder de tank door kon trekken. Helaas! Na veel trekpogingen kwam ik er achter dat er een geleider onder de tank in de vorm van een rondje zit. Daar gaan de gas en retour kabels doorheen en naar het luchtfilterhuis toe. Daarom moest ik de doorgeknipte oude kabel er uit halen en omdat ik deze had doorgeknipt ging dat ook niet van harte. Ik moest door een kleine ruimte heen kijken, zodat ik de geleider zag en met de nieuwe kabel blijven steken totdat deze door de ronde gat geleider ging. Dit duurde even, maar uiteindelijk kwam de kabel er door heen! Dit voelde als een overwinning, want ik hoefde de tank er niet af te halen!
De retourkabel en tonnetje kon ik meteen bevestigen in de mechaniek van het gas geven bij het luchtfilterhuis en ook bij de gashendel. Echter zat er een bronze plaatje op de uiteinde die je door de behuizing moet duwen en dit zat niet op de oude gaskabel uiteinde. De meukoloog zei dat dit een beschemer/houder is voor de klip ring die op de kabel zit gemonteerd. Dat bronze plaatje moesten we er af halen en dan kon ik de nieuwe kabel door de behuizing drukken en zat die vast. Dit deedt de meukoloog.
Daarna de nieuwe gashendel er op, want dat was de hele bedoeling. De gashendel schoof er zo overheen en kon moeiteloos bewegen, want dit moet wel. Hier geen lijm bij gebruiken! Nadat de gashendel was geplaatst kon de gas- en retourkabel met de tonnetjes in de grip worden gemonteerd.
Ik was op de retour!
Het vervangen van de handvatten en retour kabel waren klaar en ik kon alle onderdelen weer gaan monteren. Natuurlijk op de dooie gemak, want ik sleutel lekker relaxed. Alvorens de luchtfilterhuis moest ik de gas- en retour kabel weer afstellen. Dit doe je door te kijken naar de butterfly die in de carb of huis met gas geven open gaat. Als de butterfly helemaal open is geklapt of open staat. Op dit punt stop je met spannen van de gaskabel. Dit betekend dat als je vol gas geeft. De motor 100% gebruik kan maken van het vermogen. Je gaat dan over op de retourkabel spannen zodat deze ook goed terugklapt omdat de kabel strak staat. Echter moet je wel zorgen dat je de gashendel kan bewegen zonder dat de motor gas geeft. De minimale speling zoek je op 😊
Afstelling van de gaskabel ed. moet je testen!
Ik dacht dat het goed was afgesteld…dus dan ga je dit testen door o.a de maximale stuurslag naar links en rechts om te weten dat er nog speling is en niet dat de motor gas geeft, als je naar links draait in een bocht! Het moment van de nabije waarheid was dat bij beiden maximale stuuruitslagen de gashendel nog steeds de juiste speling had in de gashendel. Dan ben je toch wel blij dat beiden handvatten goed zijn gemonteerd.
Daarna kon het terug bouwen beginnen en dat ging goed. Uiteraard na de handvatten te hebben vervangen, was het ook de controls testen, voordat ik een volgende actie ging doen. Na het afstellen ging ik een stuk rijden. De echte waarheid kwam naar boven, want de afstelling van gas was helemaal goed en de cruise control werkte fantastisch. De handvatten zijn iets smaller dan de oude handvatten en dit geeft mij als motorrijder een andere beleving, want je bent de oude handvatten toch echt wel gewend!
Nu kan ik halverwege Augustus lekker rondtouren zonder zorgen dat de kabel kan breken of heb de zorgen dat ik de kabel nog moet kopen en vlak voor vertrek moet vervangen. Natuurlijk kan je zonder retour kabel rijden, dat is meestal geen probleem. Het is wel zo fijn dat alles naar behoren werkt en daarom los je het zo snel mogelijk op! Het motorrijden is leuk, maar het is de bedoeling dat we onze motorfietsen wel rijdende houden en weten hoe iets werkt. Totale kosten: 50 euro en wat tijd!