Image Alt

Motomeuk

vakantie

De allereerste echte motorvakantie (deel 3 van 3)

De laatste deel van onze vakantie op de motorfiets door verschillende landen in Europa! Er staat ons nog wel het een en ander te wachten. De suikerfoto verklapt dat we allemaal een suikerziekte oplopen?

Krakau

Één foto…
5 motoren…
met vrienden 560 kilometer…
Twee landen & steden 9 uur rijdend Waarvan de laatste 30 minuten de natste in heel mijn leven. En de 10 minuten rond 15:30 waarin het beeld geschetst werd dat het te dramatisch slecht met Robbie ging toch echt langer en pijnlijker waren dan die 7 minuten in Ehrfurt. ‘s Avonds komen we in de stromende regen aan op camping Smok in Krakau, waar we direct de dierenarts bellen voor een volgende update over Robbie. We durven niet te hopen op het beste nieuws, maar krijgen het toch; de behandeling met Prednison & antibiotica slaat aan. Robbie probeert de halve kilo die hij in drie dagen is verloren goed te maken, en kan ook knuffels en kroeltjes weer waarderen. Als het morgenochtend nog steeds zo is en zijn bloedwaarden ook weer op een redelijk peil zijn, mag hij naar huis.
Hallo allemaal,
Ik heb besloten om ook eens een verhaaltje te schrijven over onze belevenissen tijdens onze vakantie. Er was eens… haha nee grapje.
Vanmorgen zijn we lekker rustig opgestart want we gaan pas vanmiddag naar kamp Auschwitz-Birkenau. Gaab en ik hebben altijd de wens gehad om deze verschrikkelijke plek te bezoeken. Maar om daar te komen moeten we eerst nog eten en een klein uurtje rijden.
Na het aankleden en olie peilen (een Harley verbruikt nogal wat op lange afstanden) gaan we op weg. Gaab had helemaal geen olie aan haar peilstok hangen dus die is stiekem in de nacht leeggelopen.. Haha, oeps…
Dus op aanraden van Bart zijn we eerst maar even naar Harley Davidson Krakau gereden. Daar is de lekkage vakkundig tijdelijk dichtgestopt. Ondertussen ff lekker een bakkie gedaan en gekwijld op al dat chroom in de showroom.
De reparatie nam wat tijd in beslag dus we zijn wat later onderweg naar Auschwitz. Onze tour onder geleiding van een Engelstalige gids hebben we gemist.. Gelukkig spreekt Bart vloeibaar Pools dus hij kreeg voor elkaar dat we alsnog naar binnen mochten bij het tweede kamp.
Dit is het kamp waar de barakken van de dwangarbeiders staan, de medische faciliteiten (als die deze naam al mochten dragen) en het zogenoemde vernietigingscomplex.. Ook bevindt zich hier het Auschwitz-Birkenau monument.
In dit kamp zijn ongeveer 1,5 miljoen mensen omgebracht. Door hier rond te lopen, over dezelfde route als de ter dood veroordeelden, dwangarbeiders en andere door de nazi’s als Untermensch bestempelde mensen, maakt mij zwaarmoedig. Wat ons betreft kan geen film, documentaire of geachiedenisboek duidelijker maken wat een ellende hier is aangericht dan dit bezoek.. Dit is een bezoek wat je ook zeker moet laten bezinken. Aan het begin van de avond rijden we terug naar de camping, met de zon laag aan de hemel.

Łagów

De oplettende lezer heeft gezien dat vakantie dag 10 op het tijdlijntje mist en we ineens ook een stuk noordwestelijker in Polen zitten dan op dag 9 van onze vakantie. Komt omdat we dag 10 van onze vakantie dus wat kilometertjes hebben gevroten, van Krakau naar Lagow.
Nu zouden typen & foto’s maken rijdend op een motor op zich al een hele prestatie zijn, maar onderweg en tijdens de stops houden we ons toch noodgedwongen ook met andere zaken bezig.
Een eerder dan verwacht lege tank, een motor die midden op de snelweg afslaat daardoor en wat gehannes op de vluchtstrook om de reservetank aan te spreken & later nog een voetstepje dat midden op de snelweg losschiet in mijn geval waarvan het weer vastzetten handig is. Het eerste is een goede manier om je hartslag even een goede reboot te geven, zodat je bij het tweede genoeg bloed rond hebt pompen om je volledige been in de lucht te houden tot de volgende parkeerplaats terwijl je met 110 km/uur over de A4 heen glijdt.
Daarna is er nog een tolbonnetje dat we dienen te bemachtigen bij een specifiek tankstation, een lunch en diverse tankstops. De gang komt er pas echt de laatste 160 kilometer in.
In Lagow wonen kennisen van Bart die zo lief zijn geweest bij een B&B in het dorp drie kamers met ontbijt te regelen voor de komende twee nachten. Niet je tent op hoeven zetten & gewoon weer neerploffen op een bed is een fijne luxe. De volgende dag starten we langzaam op, en na het ontbijt is het tijd voor een wandeling naar Bart zijn kennissen voor koffie en een huisgemaakte pruimentaart. Ze wonen aan de bosrand, hebben een prachtige tuin met kassen waar ze van alles en nog wat zelf in verbouwen en beneden hebben ze een eigen brouwerij waar ze, onder anderen, een meesterlijk kersenlikeurtje, appelcider en verschillende wijnen brouwt. Na de koffie maken we een boswandeling rondom één van de twee meren in Lagow, en de rest van de middag is eigenlijk lekker lui en ontspannen.

Lage Zwaluwe

Netherlands
8 days ago

27°

Met het ontbijt in Łagow in ons mik is de laatste maaltijd in Polen een feit. We beginnen vandaag aan de reis van 830 kilometer terug naar Nederland, naar huis. Ik zeg bewust “beginnen” want of we hem in één keer ook maken of toch halverwege ergens besluiten te stoppen voor nog nachtje laten we nog maar even in het midden. We stoppen als het niet meer gaat of als we er simpelweg geen zin meer in hebben ergens op die 830 kilometer is het plan. De laatste lootjes van onze vakantie kunnen nog tegenvallen.
Theoretisch gezien zouden we er met 100 km/uur zonder stops een uur of negen over doen, en met een gepland vertrek van uiterlijk 11:00 zonder zou je dus om 20:00 thuis kunnen zijn. Mijn tank is de kleinste, en om gehannes om vluchtstroken zoals afgelopen dinsdag te voorkomen zouden we ongeveer elke 160 kilometer in ieder geval een tankstation binnen moeten rijden.
De reparatie van mijn lekkende oliedruksensor bij Harley Davidson Krakau is, vanwege het niet voorradig zijn van het onderdeel, een improvisorische en tijdelijke geweest, dat wisten we al.
Het ding zit onderop de motor, wat betekent dat bij het draaien van de motor en het rijden ervan de olie uiteindelijk alle kanten op sproeit en de gehele motor geleidelijk vanaf onderen eronder komt te zitten. Achterband, frame, alle onderdelen op het frame, ook die waar ik van afhankelijk ben voor evenwicht, ikzelf ook… Om dat zoveel mogelijk te voorkomen is daarom een rubberen kapje om de oliedrukdruksensor heen gemaakt, dat vast is gezet met tie wraps.
Het lekken van olie lijkt niet alleen daar vandaan te komen, maar dat kunnen we alleen constateren zodra de gehele motor overal goed schoon is gemaakt en ik er daarna weer een stukje mee gereden heb. Ik heb dus nog wat te doen voor aanstaande dinsdagavond-sleutelavond, maar dat terzijde. Voor nu is het zaak elke 300 kilometer toch even het oliepeil te meten en ook die tank goed gevuld te houden.
Dan heb je nog de rijders. Allen nicotineverslaafd en op vakantie. Schijnbaar zijn je energiepeil en lichamelijke functionaliteiten ook nog afhankelijk van voedsel- en vochtinname. En de afvoer daarvan openzetten is niet heel bevorderlijk tijdens het rijden of überhaupt zomaar in het wilde weg, dus sanitaire stops zijn ook noodzakelijk.
Onze roadcaptain Bart maakt er voor het gemak dus 100, max. 130 kilomter per step van. Elk uur even de benen strekken, de diverse tanks van mens en machine vullen en weer door.
Bij de afslag van de snelweg waar we op zitten naar die richting Hannover komen we in een stilstaande file terecht. Het is inmiddels midden op de dag, dus het warmst, en die dingen tussen je benen geven ook aardig wat hitte af. We zetten de motoren uit, en de 2 meter die we af en toe vooruit kunnen maken, doen we steppend. Het mag de pret niet drukken.
Vlak voor Hannover lijken we in nog een file terecht te komen en dus stoppen we voor een late lunch. Inmiddels is het half vier, en we hebben nog zo’n 500 kilometer te gaan. Die kunnen we daarna lekker doorrijden. Iedereen lijkt goed fit te blijven op deze manier. Juichend rijd ik in ieder geval uiteindelijk de Nederlandse grens over.
Het kleine inkakmomentje komt (voor mij & Rik in ieder geval) als we vlak na de grens met Nederland neerstrijken voor de avondmaaltijd, bij Frans op den Bult in Hengelo. Duurt niet lang trouwens, dankzij de bediening en de goede bak koffie na de maaltijd. Nog iets meer dan 200 kilometer naar huis, naar eigen douche en bed, naar de kitty’s, en dat motiveert om 22:30.
Bij Soest slaan we nog één keer af voor een tankbeurt en een sigaret samen. Op de A12 scheiden uiteindelijk onze wegen en rond half één kwakken we de motoren neer in de garage. Ook Bart en Mayani zijn veilig thuis gekomen.
Een warme douche en 8 uur slaap verder worden we wakker op vrijdagochtend. De plas olie onder mijn motor is zo groot als de sloot koffie die ik nodig heb om bij te komen en dat doen we dan ook maar rustig buiten, in het gezelschap van de twee harige monsters die ons lijken te hebben gemist. Het was een geweldige ervaring om met de motorfiets voor het eerst op vakantie te gaan!
Volg ons op Facebook en koop wat in onze toffe webwinkel!
De vakantie is mooi geweest.

BEDRIJF & CONTACT

Motomeuk.nl | Motorshop
KVK: 81965028 BTW-ID: NL003629785B56 https://www.facebook.com/MotoMeuk/ info@motomeuk.nl