Image Alt

Motomeuk

verklaring voor ongeluk

Sociaal media reactie(s) op motorfiets ongevallen (on)terecht?

Verklaring voor ongeluk wordt meestal al gegeven in de artikelen die ergens over worden geschreven. De media kanalen publiceerden reeds een nieuwsbericht op d.d. 14 juni 2022. De titel van het nieuwsbericht ging over vijf motorongelukken waarbij de bestuurder en opzittende zijn verongelukt en in een weekend tijd. De publicatie wekte in de Sociaal Media reacties op. Nieuwszenders, Facebook en berichten uit motor actiegroepen en verenigingen, als de MAG hebben een reactie gegeven op navolging van de publicatie. De reacties/opmerkingen die je kan lezen. Zijn over een kam te scheren en raken kant noch wal over de reden waarom de ongelukken zijn gebeurd.

Het is zeer spijtig dat er zoveel ongevallen zijn gebeurd. De geschreven redenen, reacties en opmerkingen over de reden(en) waarom een ongeval plaatsvond en wat er gedaan moet worden om de ongevalle nte voorkomen. Zijn grepen uit de “standaardboek der reacties”. Zelfs de MAG en bekende groep die zich inzet voor motorrijders. Geven een reactie met redenen waarvan we kunnen vinden dat ook de MAG een beroep doen op de “standaardboek der reacties”. Jammer: dat je overal dezelfde uitspraken leest die waarschijnlijk weinig raakvlak hebben met de vijf ongevallen.

Wie schrijft: de ervaren motorrijder of?

De motorrijders die in onze korte zomerperiode hun motorfiets uit de stalling halen, geven ook hun korte uitleg: een reactie van iemand die de ervaring heeft, kan een ander denken. Natuurlijk is er sprake van ervaring, want de persoon rijdt motor en dus ervaart hij of zij het motorrijden. Maar ervaring is een breed begrip! Ervaring is niet de 2000 kilometer per (zomer)jaar die een motorrijder rijdt in een jaar. Het is realistischer om van ervaren te spreken, als een motorrijder 10 000 kilometer per jaar rijdt.

De gepubliceerde reacties op bijvoorbeeld Facebook als verklaring voor ongeluk betrekken meestal een of meer van de onderstaande punt(en):

  • de motorrijder wordt over het hoofd gezien
  • de automobilist let niet goed genoeg op
  • we rijden roekeloos
  • we rijden te hard
  • we denken dat ze onoverwinnelijk zijn
  • komt omdat we stoer doen!
  • Ja…. de motorrijder is altijd te kwetsbaar! Zie je wel dat het gevaarlijk is!!

Wat opvalt is dat de bovenstaande zegjes (uit het standaard boek der reacties) meestal worden gebruikt als verklaring voor ongeluk en andere incidenten.

Veelal is een ongeluk een situatie geweest die je niet kent en ook niet had gezien. Het is misschien een fout van de motorrijder zelf of wellicht helemaal niet. De bekende zegje dat er een te hard zou rijden, dat is kort door de bocht. In plaats van de standaard reactie te geven. Wat is dan de reden van het ongeval geweest? Wat is de oplossing, want er zou een probleem zijn of een reden dat bepaalde ongelukken zijn gebeurd! Door de bovenstaande punten te noemen, geef je eerder verwijten aan, als motorrijders en geen oplossingen of redenen dat er een ongeluk is gebeurd. De kortzichtigheid is wel duidelijk op Sociaal Media en dat is jammer.

Waarom wordt er niet gedacht aan de zwarte rand naast het raam van een auto? Dit is de zwarte rand links en rechts van de voorruit. het betreft een hinderlijke rand waar de motorrijder volledig in kan verdwijnen.

Motorrijden is een vaardigheid die je moet blijven oefenen

Motorrijders die na de zomer stoppen met rijden. Moeten in het nieuwe jaar en zomer wennen aan het rijden op de motorfiets. Waarom? Het gevoel met de motorfiets is minder na 6 maanden niet te hebben gereden. De rijervaring en rijvaardigheid zijn achteruit gegaan en dit merkt de rijder als er weer voor het eerst wordt gereden. Je zal het vast herkennen als je net bent opgestapt. Je hebt van die momenten dat je tegen jezelf zegt: “Oh ja! Zo ging dat!” Daarom is het verstandig om weer veel op de motorfiets te gaan rijden en vooral normaal te rijden. Het duurt soms even voordat je weer zo rijdt, zoals je de vorige zomer aan het rondrijden was.

Bewust motorrijden?

Motorrijden bestaat uit veel onderwerpen. Genieten van de omgeving en het het vrije gevoel: dit zijn er twee. Het is echter meer. Zo ook: inschatten, consequent blijven (met handelingen), op de automatische piloot rijden, veiligheid, (blijven) nadenken, ervaren (door te blijven rijden), defensief rijden, doorrijden, andermans fouten opvangen en inschatten. Kortom je wilt bezig zijn met het motorrijden, anders kan je net zo goed blijven nadenken over het werk en de problemen die daar bezig zijn.

Verklaring voor ongeluk of waarom er zoveel meer ongelukken gebeuren, is niet alleen: hij of zij ging te hard. Het is eerder een combinatie van ervaring, de vaardigheden die de motorrijder moet blijven ontwikkelen en de omstandigheden: regen, slecht asfalt, onoplettende automobilist enzovoorts. De andere (betrokken) weggebruiker die laat hier en daar ook steken vallen. De motorrijder is meestal niet alleen het probleem, maar ook de andere weggebruiker die bij het ongeval is betrokken.

Ik merk in de 160km per dag op de motor dat automobilisten vaak bezig zijn met andere dingen dan het verkeer, als: telefoon, niet spiegelen, te hard rijden, niet  ver vooruitkijken, haast, niet opletten enzovoorts. Het probleem en veroorzaken van ongelukken ligt bij ons allemaal: de automobilist, de motorrijder, de scooterrijder, volgen van de regels en ongeschreven afspraken en ga zo maar door.

Dagelijkse motorrijder spreekt vast anders

De motorrijder die dagelijks rijdt, ontwikkelt elke dag verder in vaardigheden, als: inzicht en inschattingsvermogen. Desondanks vaardigheden die blijven ontwikkelen, is het geen zekerheid dat hij/zij nooit in een vervelende al dan niet dodelijke ongeval betrokken raakt. De kans is en zal altijd aanwezig blijven. De kans is wel een stuk kleiner, dan als je 2000 kilometer per jaar rijdt. Je kan gewoon niet alles voorzien en voorkomen of voor zijn.

Het probleem is het knulletje en niet het spulletje.

Hier zijn een handvol tips, als je bewuster motor wilt gaan rijden:
  • Voldoende afstand houden op je voorligger
  • Je deelt de weg met andere, gedraag je daar ook naar
  • Tripleren? Niet harder dan 25km per uur. (Geef jezelf meer tijd als een auto plots van baan wisselt zonder knipperlicht)
  • Ver voor je uit kijken (veel verder dan de eerste bestuurder voor je)
  • Altijd je dode hoek controleren voordat je van baan wisselt
  • Twee keer spiegelen en dan pas opschuiven
  • Zeg tegen je zelf als je twijfelt: ik wil…..daarheen!
  • Eigen veiligheid voorop. Hou links aan bij drukke invoegmomenten, maar kijk ook hoe het invoegen en uitvoegen zich ontwikkeld.
  • Rij in de spiegels van de andere bestuurder en probeer het gezicht / ogen te zien van de andere bestuurder
  • Rijdt een auto achter een vrachtauto? Let dan op: of de auto naar de vrachtauto kruipt, dit zal 9 van de 10 keer betekenen dat de auto zal opschuiven
  • Automobilisten zijn veel bezig met hun handy (telefoon)
  • Automobilisten kijken niet vaak genoeg in hun dode hoek

We worden makkelijk over een kam geschoren en dat is gewoon jammer. Zoek een verklaring voor ongeluk bij de persoon of betrokkene om een zo helder mogelijk verhaal te krijgen!

Volg ons op Facebook voor nieuwsupdates en kom wat kopen in onze webshop!

BEDRIJF & CONTACT

Motomeuk.nl | Motorshop
KVK: 81965028 BTW-ID: NL003629785B56 https://www.facebook.com/MotoMeuk/ info@motomeuk.nl