Image Alt

Motomeuk

Motorrijden op de snelweg

Motorrijden op snelweg gevaarlijk? Voor, tijdens en na COVID-19 lockdown

Motorrijden op de snelweg was voor de bekende COVID-19 lockdown(s) al ‘gevaarlijk’ volgens de niet-motorrijders. En wat maakt het nu gevaarlijk? Een snelweg is toch hartstikke simpel: recht  toe en recht aan?! Wat kan er mis gaan, want we gaan allemaal 100 kilometer per uur. Makkelijk zat, niet? Inderdaad, dat is makkelijk! Echter vergeten we allerlei bijkomende zaken als afleiding, telefoons, drukte, ongeduld en ga zo maar door. Sinds COVID-19 was gekomen, is het eigenlijk alleen maar gevaarlijker geworden. Hou het maar eens in de gaten en maak een vergelijking met vroeger.

Ik zelf denk hierbij aan bestuurders die de knipperlicht functie niet gebruiken, niet op de geleerde manier van baan wisselen, niet in de dode hoeken kijken, moet altijd voor je invoegen terwijl het achter je helemaal leeg is, haastige spoed hebben, in de file proberen door te rijden door telkens van baan te wisselen, plotseling van baan te wisselen als er een file is die zo goed als stilstaan, telefoon bedienen tijdens het (file) rijden, klakkeloos opschuiven, auto er voor pleuren of meteen invoegen bij een invoegstrook. Zo zijn er nog veel meer opmerkelijke acties die je ook steeds vaker ziet gebeuren, als je net als ik zoveel snelweg ziet. Er komen naar mijn mening steeds meer feiten, waarmee we als motorrijder rekening mee moeten houden en zelfs voor anderen moeten oplossen om ellende te voorkomen. De meeste van ons motorrijders rijden defensief, dus het lijstje wordt daardoor alleen maar langer.

Voor COVID-19 en de lockdowns was het anders…

De wegen waren altijd wel druk waardoor het wegverkeer elke dag klakkeloos achter elkaar aan reden. Veel bestuurders waren nauwelijks aan het na denken over het deelnemen aan verkeer tijdens een rit. De woon werk verkeer bestuurder kachelt toch elke morgen met een slaperig hoofd op dezelfde weg van huis naar het werk en terug naar het huis in de auto. Woon werk verkeer kilometers ontwikkelt bij een bestuurder een gemakzucht met bepaalde handelingen. Door die gemakzucht laat een bestuurder steken vallen, waardoor er een hogere kans is dat er ongelukken gebeuren. Dit geschreven te hebben wil ik wel kwijt dat: tijdens de spits je niet anders kan dan in de rij blijven rijden. Het is en blijft een trein met voertuigen die je niet zomaar kan passeren. Weet dat de rechterbaan met vrachtauto’s vaak langer blijven rollen dan de linkerbaan gedurende een file.

Tijdens de COVID-19 lockdowns: een zee van ruimte

Tijdens de Lockdowns was het een stuk rustiger op de weg. Er ontstond door weinig verkeer. Situaties die we als woon werk verkeer bestuurder niet gewend waren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: geen files op locaties waar die er normaal wel waren, minder verkeersdeelnemers en veel meer ruimte! Dit vinden we natuurlijk erg fijn, maar die omstandigheden schaad het ochtendritueel van een verkeersdeelnemer, want normaal is het druk! Een bestuurder moest weer zelf na denken en een beroep doen op zijn autorijlessen van vroeger, omdat hij of zij geen auto voor zich klakkeloos kon volgen in de middelste baan op weg naar zijn of haar bestemming. Veel stuurlui gingen harder rijden en normaal verwacht je dit wel. Alleen meer in de avonden, maar besef je dit wel of niet (zeker in het begin niet) in de ochtenden? Door een ontwikkelde gemakzucht begonnen stuurlui (zonder te spiegelen, knipperlicht ed) andere weggebruikers in te halen. Alleen ze schoven meteen 4 banen op! In je motorspiegel zie je die auto niet komen, terwijl je net nog keek om zelf op te schuiven. De vergeten rituelen waren nog steeds van toepassing: geen knipperlichten, niet spiegelen…en vooral niet nadenken over het deelnemen en wat men hoort te doen (rechts rijden). Er zijn nu d.d. 7-7-2022 nog steeds bestuurders die links rijden terwijl de twee banen aan hun rechterzijde leeg zijn! Pleurt gewoon op naar rechts!

Lockdown kwam ten einde…nog meer ellende!

De dagen nadat een lockdown aan het opheffen was, was het een bende op de snelweg. Er waren beduidend veel meer ongelukken dan voor het COVID verhaal! Waarom? Ik denk dat veel bestuurders weer moesten wennen aan het rijden op de snelweg en naar het werk of een andere bestemming. Daarnaast werden de snelwegen weer drukker en hadden de automatische piloten meteen de pest er in dat er file was. We werkten veel vanuit huis en de auto of motorfiets stond langere tijd stil. Kortom: niet meer gewend!

De snelweg en het rijden op de snelweg: voor, tijdens en na de COVID-19 lockdowns. Waren elke dag spannend, omdat je elke dag meerdere situaties zag die een ongeluk wel heel dichtbij liet komen. Veelal hele domme acties van de bestuurder. De winnende en meest voorkomende domme actie was: twee auto’s die tegelijkertijd van baan opschuiven en niet in hun dode hoek(en) kijken! Nummer twee staat bij mij op rechts inhalen, omdat er iemand 80 rijdt op de middelste baan en besluit terug te sturen naar de rechter baan terwijl hij/zij wordt ingehaald. Als derde staat de invoegstrook en er altijd maar voor moeten, terwijl het achter helemaal leeg is. Elke werkdag zag ik talloze situaties ontstaan en velen daarvan zijn gewoon hartstikke DOM. Maar ik moest ze soms ook oplossen voor hen! Vervelend…

Conclusie: Nederlands verkeer rijdt beroerder dan voor de COVID-19 lockdown!

Waarom is het motorrijden op snelweg gevaarlijk? Omdat de bestuurders de perikelen van voor COVID 19 nog steeds verrichten en daar zijn meer perikelen bijgekomen. De Nederlandse bestuurders (niet allemaal) zijn eigenlijk beroerder gaan rijden.

Een ‘zomerrijder’ is hier wellicht niet van bewust. Het rijden op de snelweg kan zo simpel zijn, maar uit de praktijk blijkt dat toch niet. Motorrijden is een andere ervaring dan op de snelweg rijden met een auto.

Mocht je dit hebben gelezen. Dan daag ik je uit om er eens op te letten. Je zal vast op een zelfde soort verhaal uitkomen als ik dat nu heb beschreven. Het doel is dat je zelf bewuster wordt en jezelf ontwikkeld. Uiteraard zijn er nog meer dingen en feiten, maar het is al lang genoeg.

Dank voor het lezen van onze blog Motorrijden op snelweg gevaarlijk. Bezoek onze webshop en koop wat leuks. Hiermee ondersteun je het bestaan van Motomeuk!

 

 

BEDRIJF & CONTACT

Motomeuk.nl | Motorshop
KVK: 81965028 BTW-ID: NL003629785B56 https://www.facebook.com/MotoMeuk/ info@motomeuk.nl